Proč jste se rozhodli s Datawepsem do Disiva investovat?

V  Datawepsu řešíme, jak pomocí dat pomáhat klientům řešit palčivé problémy. Řešíme aktivně produktovou analytiku, kam patří monitoring konkurence, přehled o nabídkách e-shopů nebo optimalizaci biddingu. Kromě toho máme podobně zainvestováno třeba do nástroje PPC Bee. Sami jsme začali pokukovat po řešení optimalizace pricingu. V té době jsem se potkal na vánočním večírku s Petrem. Petrovi se podařilo přijít se škálovatelným konceptem, který zapadal do naší vize. Proto jsme ho na začátku cesty rádi podpořili.

Jak konkrétně ta podpora vypadala?

Troufnu si říct, že hlavní pomocí bylo naše businessové a technické know-how a kontakty. Finančně pak šlo řádově o milion korun na rozjezd projektu, aby mohl vznikout malý tým a co nejrychleji se dostal do provozního zisku.

Proč zrovna cenotvorba v e-commerce?

Již několik let u klientů Datawepsu vidíme vzrůstající snahu optimalizovat náklady, procesy a marže. E-shopy jsou nuceni vzrůstající konkurencí všechny tyhle body řešit. Z našich průzkumů víme, že většina e-shopů používá tzv. metodu salám. Přijde nové zboží, produktový manažer k němu přidá nějakou přirážku. Když pak vidí, že má produktů na skladě příliš, začne často zbytečně neefektivně slevňovat a tím je práce s cenotvorbou u konce. Manuálně se dokáže věnovat pouze pár desítkám produktů. Mid a long-tail jsou tak trestuhodně zapomenuti.

V létě jsi několikrát o cenotvorbě přednášel, jak se tato oblast podle tebe vyvíjí?

Přednášky pro mě splnily hned dva účely. Zaprvé bylo skvělé tohle téma vůbec otevřít a začít se o něm bavit z důvodů, o kterých jsem mluvil před chvíli. Zároveň jsem si mohl ověřit odezvu na celé téma. A jak na menších, tak i větších konferencích vždy po přednášce probíhala celá řada diskuzí na tohle téma. Potvrdilo se, že optimalizace cenotvorby bude plnit čím dál větší úlohu a to napříč celým spektrem eshopů – je to problém, který nemají úplně vyřešený ani velcí hráči ani malé eshopy s jednotkami objednávek. Což je vlastně i to, jak si myslím, že se bude tato oblast vyvíjet dál. Čím dál víc e-shopů najedou na myšlenku dynamického pricingu. A to je dobře pro ně i pro celý trh.

Proč pro celý trh?

Když se na to podíváš z horního pohledu – až třeba makroekonomie, tak dostatek informací způsobuje na trhu zdravou rovnováhu. Dynamický pricing není o vytváření cenové spirály, jak se spousta lidí mylně domnívá. Jde o rychlou reakci a vyhodnocování nad velkým objemem dat. Takže eshopy budou prodávat za ceny, za které je pro ně zboží maržové a zároveň budou ceny několikrát denně nastavené tak, aby bylo zboží pro zákazníky atraktivní.

Další články

Leave a Comment

Logo Disivo

© Disivo s.r.o., 2020